Profil ...
Životopis:
Od štyroch rokov tancovala v známom ľudovom súbore Vienok. Ako desaťročná absolvovala talentové skúšky
a bola prijatá na Hudobnú a tanečnú školu (dnešné Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej), na doporučenie
vtedajšieho šéfa baletu SND Karola Tótha. Už ako jedenásťročná žiačka baletnej školy tancovala na scéne SND
postavu malej Mášenky v balete Luskáčik. Technike a umeniu klasického tanca sa učila v triede u profesorky
Žofii Tóthovej a u profesorky Zlatici Vincentovej. Počas celého štúdia patrila k najlepším žiačkam a účinkovala
na koncertoch školy, na baletných súťažiach a zúčastnila sa tanečných seminárov. Okrem reprezentačných vystúpení
za školu, pravidelne účinkovala na scéne SND v baletoch Labutie jazero, Paquita, Špalíček a tancovala sólovú úlohu
v balete Večný Orfeus. Po skončení záverečných skúšok absolventov klasického tanca, vtedajšia šéfka baletu
v Janáčkovom divadle v Brne, Oľga Skálová, jej hneď ponúkla angažmán a vysnívanú úlohu veľkej Máši v balete Luskáčik.
Bolo pre ňu poctou dostať takúto ponuku. Nasledovali výnimočné dva absolventské koncerty na scéne SND, ktoré mala jej
trieda ako jediná v celej histórii školy za dosiahnutie vynikajúcich výsledkov.
V Janáčkovom divadle v Brne dňa 17. 12.1989 debutovala v postave veľkej Máši v balete Luskáčik.
(Balet Luskáčik je v jej kariére zlatým predstavením, pretože do dnešného dňa ho tancuje už 19 sezón v piatich premiérach
na našich aj zahraničných scénach.) V lete v roku 1990 a 1991 na pozvanie prof. Karola Tótha sa zúčastnila baletných
kurzov "Ballett Seminar" v Rakúsku, ktoré boli medzníkom v jej kariére. Vďaka prístupu a vplyvu osobností Karola Tótha
a Borisa Bregvadzeho sa naučila vidieť balet a prácu ich očami, odkryli v nej doteraz nepoznané možnosti, začali v nej tvarovať
dušu umelkyne a formovať budúcu primabalerínu. Klasické naštudovania Máši a Swanildy pod vedením Karola Tótha a Giselle pod vedením
Borisa Bregvadzeho sa odzrkadlili v jej ďalšej umeleckej kariére, v ktorej pokračovala na doskách Slovenského národného divadla,
ktoré sa stalo jej domovskou scénou. Tu spolupracovala s ďalšími ruskými a neskôr aj s francúzskymi, anglickými a americkými
pedagógmi a choreografmi. Ich vplyvom sa zdokonaľovala v baletnom umení a rástla jej umelecká osobnosť.
Do histórie slovenského baletu sa zapísala ako prvá predstaviteľka Nikie (Bajadéra) a Medory (Korzár). V roku 2007 mala
tú česť pracovať s Johnom Cliffortom, slávnym svetovým choregrafom a pokračovateľom Georga Balanchina, na historicky prvom
slovenskom uvedení Balanšinovho baletu Serenáda. Stala sa tak prvou slovenskou primabalerínou, ktorá tancovala Balanšina na doskách SND.
Jej umenie bolo viackrát ocenené cenami Literárneho fondu. Najvýznamnejšou medzinárodnou cenou je
cena Philip Morris – Kvet baletu za rok 2000, za stvárnenie a interpretáciu hlavných postáv v baletoch Giselle, Spartakus a Rómeo a Júlia.
Na galakoncertoch pri príležitosti k 80. a 85. výročiu založenia Baletu SND tancovala pas de deux z baletu Giselle z druhého dejstva,
duet Frígie a Spartakusa z baletu Spartakus a pas de trois z druhého dejstva z baletu Korzár. Najvyšším umeleckým
ocenením v jej kariére je medaila Anny Pavlovej, ktorú jej v roku 2006 osobne v Slovenskom národnom divadle odovzdala
riaditeľka Spoločnosti Anny Pavlovej zo sídlom v Moskve Valentina Ivanovna Žilenkova.
V roku 2004 dosiahla vysokoškolské vzdelanie v odbore Pedagogika klasického tanca.
Zoznam divadelných úloh:
Slovenské národné divadlo
2008 Luskáčik - Kráľovná cukroviniek, Snehová Kráľovná
Labutie jazero - Odetta, Odília
Inšpirácia - Múza
2007 Serenáda - valčíkový pár
Raymonda - III. dejstvo
2005 Korzár - Medora
2004 Umierajúca labuť (koncertne uvedené mimo SND)
2003 Bajadéra - Nikia
2003 Don Quijote - Quitri
2002 Spiaca krásavica - Aurora
2001 Zvonár z Notre Dame - Esmeralda
2001 Rómeo a Júlia - Júlia
2000 Deti Titanicu - Dievča
2000 Spartakus - Frígia
1999 Luskáčik - Máša
1999 Giselle - Giselle
1999 Klasická symfónia
1998 Andersen - Tanečnica
1997 Carmen - Michaela
1997 Ples kadetov
1997 Grand pas z baletu Paquita
1995 Coppélia - Swanilda
1994 Paganini - Múza
1994 Karneval - Kolombína
1994 Don Quijote - Quitri
1993 Obrázky z výstavy
1993 Giselle - Giselle
1993 Magnificat - Pokora
1992 Luskáčik - Máša
1992 Márna opatrnosť - Líza
1992 Svetlo v tme - Nevesta
1990 Stmívaníčko
1990 Extáza ducha - Múza
Národné divadlo v Brne
1989 Luskáčik - Máša
Hosťovanie a reprezentácia:
Čína, Cyprus, Belgicko, Holandsko, Taliansko, Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko, Juhoslávia, Rumunsko, Česko...
Spolupráca:
R.G.Avnikjan, M. Babuška, B.J.Bregvadze, M.Diamond, R.Chyľkova, B.M.Juldašev, G.Kozlova, O.A.Pavlova, J.Sech, E.Toussaint ...
Súťaže:
Nagoya (Japonsko), Jackson (USA), Brno (ČR), Praha (ČR)
Ocenenia:
2003 |
Literárny fond udelil Výročnú cenu v oblasti baletu
za tanečný výkon v postave Nikia v balete Bajadéra s prihliadnutím
na ďalšie výkony v sezóne 2002/2003 |
2001 |
Philip Morris Kvet baletu za rok 2000 za stvárnenie titulnej postavy
Giselle v balete Giselle, Phrygie v balete Spartakus, Júlie v balete Rómeo
a Júlia a za umelecké pôsobenie na scéne SND |
1995 |
cena Literárneho fondu za interpretáciu postavy Kitri v
balete Don Quijote |
1993 |
cena Literárneho fondu za interpretáciu postavy Máši v
balete Luskáčik |
1990 |
SPTU ČSFR 3.cena |
|